GURINDAM JIWA
B1 Tuai padi antara masak
B2 Esok jangan layu-layuan
B3 Intai kami antara nampak
B4 Esok jangan rindu-rinduan
B5 Anak cina pasang lukah
B6 Lukah dipasang di Tanjung Jati
B7 Di dalam hati tidak ku lupa
B8 Sebagai rambut bersimpul mati
B9 Batang selasih permainan budak
B10 Daun selasih dimakan kuda
B11 Bercerai kasih talak tiada
B12 Seribu tahun kembali juga
B13 Burung merpati terbang seribu
B14 Hinggap seekor di tengah laman
B15 Hendak mati di hujung kuku
B16 Hendak berkubur di tapak tangan
B17 Kalau tuan mudik ke hulu
B18 Carikan saya bunga kemboja
B19 Kalau tuan mati dahulu
B20 Nantikan saya di pintu syurga
B20 Nantikan saya di pintu syurga
Lagu
‘Gurindam Jiwa’ merupakan lagu yang diilhamkan oleh Wandly Yazid sebagai lagu
latar filem Gurindam Jiwa. Filem ini dibintangi oleh seniman Nordin Ahmad dan
Seniwati Latifah Omar dengan arahan M. Amin.
Lirik lagu ini merupakan gabungan lima rangkap pantun tradisional yang
mengandungi unsur pembayang dan maksud. Lagu
ini sinonim dengan dunia percintaan dan berkasih-kasihan. Lirik lagu ini
mengandungi 20 baris ayat. Karya Wandly Yazid ini menarik perhatian untuk
dikaji analisis wacananya kerana ia mempunyai kesatuan yang utuh dalam karya
beliau. Walaupun ayat yang digunakan oleh beliau begitu ringkas tetapi ia
saling bersangkutan antara satu sama lain. Kajian dibuat secara keseluruhan
berdasarkan lirik lagu Gurindam Jiwa ini.
ANALISIS DISKRIPSI KONSEP TAUTAN
DALAM LIRIK LAGU ‘GURINDAM JIWA’
Penelitian
aspek tautan dipengaruhi sepenuhnya unsur linguistik yang berfungsi untuk
membentuk satu ikatan dalam sesuatu wacana agar
menjadi satu ikatan yang kukuh dan bermakna. Dalam lirik lagu ‘Gurindam
Jiwa’ ini, kehadiran konsep tautan dapat dikenal pasti melalui kaedah tautan
perulangan, tautan kolokasi dan tautan penghubung ayat. Ketiga-tiga jenis
tautan utama ini dikaji berdasarkan subjenis masing-masing. Pertama sekali
ialah dengan menganalisis tautan perulangan terlebih dahulu, kemudian diikuti pula
penganalisisan tautan kolokasi dan diakhiri dengan analisis tautan penghubung
ayat.
TAUTAN PERULANGAN
Kriteria
penjenisan tautan perulangan meliputi bentuk, makna dan fungsi. Terdapat tujuh
jenis tautan perulangan, iaitu tautan perulangan rujukan, tautan perulangan
penggantian, tautan perulangan elipsis, tautan perulangan leksikal, tautan
perulangan parafrasa, tautan perulangan paralelisme dan tautan perulangan
struktur dan makna sama. Namun setelah dikaji, hanya dua jenis tautan sahaja
yang dapat dikenalpasti dalam lirik lagu ‘Gurindam Jiwa’ iaitu tautan
perulangan parafrasa dan tautan perulangan struktur dan makna sama.
Tautan
perulangan parafrasa merujuk kepada
perulangan makna yang sama, bukan yang bertaraf leksikal tetapi daripada unsur
yang bersifat frasa sehinggalah ayat. Perkara yang berbeza ialah daripada segi
bentuk susunan unsur yang bertaut itu.
B15 Hendak
mati di hujung kuku
B16 Hendak berkubur di tapak tangan
Tautan
perulangan parafrasa dapat dilihat dalam lirik lagu di atas. Jelas bait lirik
lagu tersebut menunjukkan tautan perulangan parafrasa kerana perulangan makna
yang sama tetapi struktur adalah berbeza.
Tautan perulangan struktur dan
makna sama merujuk kepada unsur
yang bertaut, bukan bertaraf leksikal tetapi yang bertaraf frasa sehinggalah
ayat yang sama daripada segi aspek tertentu paralelisme dan parafrasa. Jenis
ini menyatukan aspek tertentu paralelisme dan parafrasa.
B5 Anak cina pasang lukah
B6 Lukah dipasang di Tanjung Jati
Perulangan lukah
dalam dua baris lirik di atas membuktikan penulis lirik menggunakan konsep
tautan perulangan struktur dan makna sama.
Begitulah antara contoh baris lirik lagu yang dapat
dikemukakan untuk menunjukkan bahawa konsep tautan perulangan ada di dalam
lirik lagu ini. Seterusnya kita beralih pula kepada kajian yang melihat aspek
tautan kolokasi yang terdapat di dalam lirik lagu Gurindam Jiwa.
TAUTAN KOLOKASI
Penjenisan
tautan kolokasi ini terbahagi kepada empat, iaitu kolokasi antoniman, kolokasi
kohiponiman, kolokasi hasil dan kolokasi sifat. Berdasarkan kriteria konteks,
unsur tautan itu berada di dalam lirik lagu dan hubungan makna yang diwujudkan.
Di dalam lirik lagu Gurindam Jiwa ini, Cuma dua jenis tautan kolokasi dapat
dikenalpasti iaitu tautan kolokasi kohiponiman dan tautan kolokasi hasil.
Tautan
kolokasi kohiponiman merujuk kepada keberadaan hubungan makna unsur yang
bertaut di peringkat superordinate dengan ordinatnya, atau antara hiponim, atau
termasuk meronimi, iaitu hubungan unsur sebahagian dengan unsur yang
menyeluruh, atau antara unsur yang sebahagian daripada entity yang menyeluruh.
B9 Batang
selasih permainan budak
B10 Daun selasih dimakan kuda
Kolokasi kohiponiman ini dapat dilihat dalam
kumpulan anggota badan sebatang pokok selasih. Di dalam baris lirik B9 dan B10
ada menunjukkan pengumpulan anggota badan pokok selasih, iaitu batang selasih dan daun selasih.
Tautan
kolokasi hasil bermaksud tautan yang
melibatkan keberadaan hubungan makna unsur tautan yang satu menghasilkam yang
lain, atau antara unsur yang dihasilkan oleh sesuatu entiti semantik.
B5 Anak cina pasang lukah
B6 Lukah
dipasang di Tanjung Jati
B17 Kalau tuan mudik ke hulu
B18 Carikan saya bunga kemboja
Contoh 1 menunjukkan seorang anak
cina hendak memasang lukah (B5)
tetapi tidak diberitahu dimanakah hendak dipasangnya. Jadi pada B6 anak cina
itu menunjukkan memberikan hasil pemasangan lukahnya yang dipasang di Tanjung Jati. Tautan dapat
dikenalpasti melalui kosa kata memasang
lukah dan di Tanjung Jati yang
mempunyai kesinambungan maksud daripada segi hasil. Bagi contoh 2 pula
menunjukkan jika ‘tuan’ hendak pergi
ke hulu, ada yang berpesan bunga kemboja kepadanya. Ini
menunjukkan bunga kemboja tersebut berasal daripada kawasan hulu. Tautan
kolokasi hasil yang terdapat dalam contoh 2 pula dapat dilihat dalam frasa mudik ke hulu dan carikan saya bunga kemboja yang
juga menunjukkan kesinambungan maksud daripada segi hasil. Begitulah
bukti-bukti yang menunjukkan penulis lirik ini menggunakan konsep tautan
kolokasi dalam hasil karya beliau.
TAUTAN PENGHUBUNG AYAT
Penjenisan
tautan ini dibahagikan kepada lima iaitu penghubung ayat tambahan, tentangan,
sebab-musabab, waktu dan terusan, mempunyai asas yang berdasarkan kriteria
makna unsru yang bertaut sebelum dan selepas sesuatu penghubung ayat yang
menandainya. Namun begitu cuma dua jenis tautan penghubung ayat yang digunakan
oleh penulis lirik iaitu tautan penghubung ayat sebab-musabab serta tautan
penghubung ayat waktu.
Tautan
penghubung ayat sebab-musabab menjelaskan hubungan unsur sebelum dengan
selepas dengan makna alasan, akibat, tujuan dan syarat yang ditunjukkan melalui
penghubung ayat.
B17 Kalau
tuan mudik ke hulu
Contoh bait lirik di atas merupakan
penghubung ayat sebab-musabab. Penanda kata penghubung ayat sebab akibat ialah kalau.
Tautan
penghubung ayat waktu pula merujuk
kepada hubungan makna yang wujud antara unsur yang sebelum dengan yang selepas
seperti pada penghubung ayat yang sebelum dengan yang selepas, seperti pada
penghubung ayat yang menunjukkan urutan, sertaa, kesimpulan dan lampauan.
B2 Esok
jangan layu-layuan
B4 Esok jangan rindu-rinduan
B12 Seribu
tahun kembali juga
Tiga baris lirik di atas menunjukkan
tautan penghubung ayat waktu yang terdapat di dalam lirik lagu Gurindam Jiwa.
B2 dan B3 menggunakan penanda waktu esok
manakala B12 pula menggunakan penanda waktu seribu tahun.
Dapat disimpulkan bahawa semua penjenisan konsep
tautan dalam tautan perulangan, kolokasi dan penghubung ayat terdapat di dalam
lirik lagu Gurindam Jiwa ini.
ANALISIS KUANTITATIF ASPEK TAUTAN
DALAM LIRIK LAGU ‘GURINDAM JIWA’
Analisis
kuantitatif ini berdasarkan bilangan ayat yang mengandungi unsur tautan
mengikut kategori masing-masing.
TAUTAN
|
BARIS LIRIK
|
JUMLAH
|
PERULANGAN
|
||
Rujukan ( TP 1
)
|
-
|
0
|
Penggantian (
TP 2)
|
-
|
0
|
Ellipsis ( TP
3)
|
-
|
0
|
Leksikal ( TP
4 )
|
-
|
0
|
Parafrasa ( TP
5 )
|
B15, B 16
|
2
|
Paralelisme (
TP 6 )
|
-
|
0
|
Struktur dan
Makna Sama ( TP 7)
|
B5, B6
|
1
|
3
|
KOLOKASI
|
||
Antoniman ( TK
1 )
|
-
|
0
|
Kohiponiman (
TK 2 )
|
B9, B10
|
2
|
Hasil ( TK 3 )
|
B5, B6, B17,
B18
|
4
|
Sifat ( TK 4 )
|
-
|
0
|
6
|
PENGHUBUNG
AYAT
|
||
Tambahan ( TPA
1 )
|
-
|
0
|
Pertentangan (
TPA 2 )
|
-
|
0
|
Sebab-Musabab
( TPA 3 )
|
B17
|
1
|
Ayat Waktu (
TPA 4 )
|
B2, B4, B12
|
3
|
Ayat terusan (
TPA 5 )
|
-
|
0
|
4
|
Graf yang menunjukkan bilangan ayat mengikut
kategori masing-masing
Berdasarkan jadual dan graf di atas, di dapati
bahawa tautan kolokasi hasil mempunyai jumlah 4 baris lirik yang paling banyak
digunakan dalam penghasilan lirik lagu ini. Kemudian diikuti oleh tautan
penghubung ayat yang mengandungi 3 baris lirik dan tautan perulangan parafrasa
serta tautan kolokasi kohiponiman yang mempunyai 2 baris lirik. Tempat terakhir
dimiliki oleh tautan perulangan struktur dan makna sama serta tautan penghubung
ayat sebab-musabab yang mewakili jumlah 1 baris lirik bagi setiap jenis tautan.
Background colour membuat sukar utk dibaca!
ReplyDeleteSelect, seperti mana ingin copy, akan nampak semuanya ...
DeleteMaaf tuan, pada pengetahuan saya, Wandly Yazid adalah komposer lagu ini, iaitu penggubah seni lagu sahaja, bukan penulis lirik. Daripada beberapa rujukan, penulis lirik Gurindam Jiwa bernama "Hamzah" namun sangat kurang maklumat mengenainya di internet. Terima kasih.
ReplyDelete