1.0
PENGENALAN
Wacana
Menurut Mohd Rashid Md Idris et al. (2012), terdapat dua pendapat yang
mengusulkan asal usul perkataan ‘wacana’. Pendapat pertama mengatakan ‘wacana’
berasal daripada kosa kata Jawa, iaitu ‘wocono’. ‘Wocono’ pula berasal daripada
kata ‘woco’ yang bermaksud baca. Pendapat kedua pula mengatakan wacana daripada
perkataan bahasa Inggeris, iaitu ‘discourse’ yang berasal daripada bahasa
Latin, iaitu discursus’ yang bermakna ‘larian ke dan lari’.
Wacana
mempunyai beberapa cirinya yang tersendiri menurut pendapat beberapa tokoh. Nik
Safiah Karim (2008) dalam Tatabahasa Dewan membahagikan ciri wacana kepada dua,
iaitu runtutan dan tautan. Ciri wacana lain menurut beliau ialah tujuan sesuatu
wacana, penerimaan oleh pendengar dan pembaca, maklumat terkandung, keadaan
yang mewujudkan wacana dan interteks. Mohd Rashid Md Idris (2004) pula membahagikan ciri wacana
kepada koheran, kohesi, tujuan, maklumat, diterima, hubungan, andaian dan
inferen, gaya dan maklumat tidak berlawanan.
Konsep tautan menurut Pike adalah fitur sesuatu tagmen
yang menentukan cara bagaimanakah tagmen itu menguasai atau dikuasai oleh
tagmen lain. Tokoh Gutwinksi pula tidak melihat tautan sebagai fitur tetapi
sebagai hubungan yang terdapat dalam ayat dan klausa dalam sesuatu teks.
Hubungan ini wujud di peringkat strata gramatik dengan ditandai oleh fitur
tatabahasa dan leksikal seperti anafora, pemancangan dan pemajmukan. Tautan
menurut beliau tidak membentuk struktur wacana, tetapi menggambarkan secara
tidak langsung struktur wacana itu diperingkat strata semiologik.
Kesimpulan
yang dapat dibuat oleh Sanat Md. Nasir mengenai konsep tautan adalah fungsi
tautan dapat dirumuskan sebagai hubungan satu ikatan yang apik dan bermakna.
Konsep cakupan tautan ini merujuk kepada hubungan unsur linguistik di dalam
sesuatu teks, sama ada di peringkat dalam ayat atau antara ayat, dan hubungan
ini boleh bersifat formal atau semantik dengan fungsinya.
Model
Tautan Pindaan telah digunakan sebagai justifikasi dalam analisis ini. Tautan
menurut Model Tautan Pindaan dapat dibahagikan kepada tiga jenis utama, iaitu
tautan perulangan, tautan kolokasi dan tautan penghubung ayat. Pembahagian ini
berdasarkan ciri bentuk, fungsi, makna, dan konteks.
Dalam
kajian ini, pengkaji hanya menumpukan kepada ciri wacana tautan. Tautan menurut
Mohd Rashid Md Idris et. al (2012) adalah keserasian hubungan antara satu unsur
linguistik dengan satu unsur linguistik yang lain dalam sesuatu wacana untuk
menghasilkan wacana yang lengkap. Tautan ini juga merujuk kepada kesepaduan
dalam penulisan.
Dalam
kajian ini, pengkaji akan mengkaji perkaitan tautan melalui lirik-lirik lagu
yang bertajuk Wajah, Selamat Hari Raya, Cari Tapak, Zapin Usik
Mengusik, Sebelum dan Sesudah, dan Gurindam Jiwa.
2.0
LATAR BELAKANG KAJIAN
Lagu-lagu
yang dikaji ialah Wajah, Selamat Hari Raya, Cari Tapak, Zapin Usik
Mengusik, Sebelum dan Sesudah, dan Gurindam Jiwa.
Wajah ialah lagu
nyanyian Jaclyn Victor yang dijadikan lagu tema dokumentari siaran TV3, iaitu
Bersamamu yang memaparkan golongan tidak bernasib baik di Malaysia sambil
meminta para penonton menghulurkan bantuan kewangan kepada mereka. Lagu ini
dikeluarkan pada tahun 2005. Othman Mohamed dan Habsah Hassan ialah penulis
lirik bagi lagu tersebut. Lagu ini mempunyai sebanyak 47 baris.
Lagu
Selamat Hari Raya nyanyian Allahyarham Puan Sri Saloma versi rakaman
1973, merupakan ciptaan Ahmad itu mulanya dirakamkan untuk menghiasi filem
Selamat Hari Raya arahan Krishnan terbitan 1955. Lagu ini mempunyai sebanyak 34
baris.
Lagu Cari Tapak ini dicipta oleh Zira, Wahid dan Azlee. Lagu ini dinyanyikan oleh kumpulan Senario. Lagu ini mempunyai 92 baris lagu.
Lagu Zapin Usik Mengusik ini dicipta oleh Naz yang bertemakan usik mengusik. Lagu ini dinyanyikan oleh kumpulan Senario dan Haida. Lagu ini mempunyai 43 baris lagu.
Lagu
Sebelum dan Sesudah merupakan lagu yang ditulis oleh Azmeer dan Azlee.
Lagu ini telah dinyanyikan oleh kumpulan Senario. Lirik lagu ini merupakan
gambaran seseorang manusia yang berlaku sebelum dan selepas mendapatkan perkara
yang diingininya. Lagu ini menceritakan tentang realiti sesetengah masyarakat
yang berubah setelah mendapatkan perkara yang dihajati iaitu berbeza sekali
dengan yang dicadang sebelum mendapatkannya.
Lirik lagu ini mengandungi 47 baris ayat.
Lagu
Gurindam Jiwa merupakan lagu yang diilhamkan oleh Wandly Yazid sebagai
lagu latar filem Gurindam Jiwa. Filem ini dibintangi oleh seniman Nordin Ahmad
dan Seniwati Latifah Omar dengan arahan M Amin. Lirik lagu ini merupakan
gabungan lima rangkap pantun tradisional yang mengandungi unsur pembayang dan
maksud. Lagu ini sinonim dengan dunia percintaan dan berkasih-kasihan. Lirik
lagu ini mengandungi 20 baris ayat.
2.1 Tajuk dan Huraian Tajuk
Kajian
yang dijalankan oleh pengkaji ialah menganalisis tautan dalam lirik lagu. Dalam
kajian ini, pengkaji memilih lagu sebagai genre lisan yang ingin dikaji.
Lagu-lagu tersebut merupakan lagu yang bertajuk Wajah, Selamat Hari Raya, Cari
Tapak, Zapin Usik Mengusik, Sebelum dan Sesudah, dan Gurindam
Jiwa. Kajian ini dijalankan untuk memperlihatkan penggunaan ciri wacana
iaitu penggunaan aspek tautan dalam lirik lagu. Tautan ialah aspek penting untuk
memudahkan pembaca memahami sesebuah wacana. Hal ini bermakna, antara ayat
dengan ayat itu perlu saling berkaitan bagi memberi suatu penerangan yang tepat
dan jelas kepada pembaca. Perkara inilah yang cuba dianalisis dalam kajian ini
iaitu melalui perkaitan yang terdapat antara ayat dengan ayat. Penelitian aspek
tautan dipengaruhi sepenuhnya oleh unsur linguistik yang berfungsi untuk
membentuk satu ikatan dalam sesuatu wacana agar menjadi satu ikatan yang kukuh
dan bermakna.
2.2 Objektif Kajian
i. Menganalisis aspek tautan yang terdapat dalam lirik lagu.
ii. Mengetahui fungsi tautan yang terdapat dalam lirik lagu.
iii. Mengkelaskan aspek tautan yang terdapat dalam lirik lagu.
2.3 Bidang Kajian
Pengkaji telah memilih bidang kajian
yang berpaksikan pada analisis aspek tautan iaitu tautan perulangan, tautan
kolokasi dan tautan penghubung ayat dengan melibatkan korpus lirik lagu.
2.4 Bahan Kajian
Teks lisan lagu yang bertajuk
Wajah, Selamat Hari Raya, Cari Tapak, Zapin Usik Mengusik, Sebelum
dan Sesudah, dan Gurindam Jiwa.
iii.
3.0 METODOLOGI KAJIAN
Proses
pengumpulan data yang telah pengkaji lakukan melibatkan pengumpulan data secara
kualititatif dan kuantitatif. Data kuantitatif merujuk kepada berdasarkan
bilangan ayat yang mengandungi unsur tautan mengikut kategori masing-masing.
Data kuantitatif adalah data yang dipaparkan dalam bentuk angka-angka. Menurut
Sugiono (2008), metode kuantitatif adalah pendekatan ilmiah yang memandang
suatu realiti itu dapat diklasifikasikan, konkrit, teramati dan terukur,
hubungan variabelnya bersifat sebab akibat dimana data penelitiannya berupa
angka-angka dan analisisnya menggunakan statistik. Data kuantitatif dalam
kajian ini diperoleh daripada transkripsi video yang dimuat turun dari laman
sesawang.
Selain
itu, transiliterasi (cara) pengumpulan data ini telah menggunakan Model
Beaugrande dan Dressler. Menurut Beaugrande dan Dressler (1981:80) menyatakan
bahawa tautan dalam frasa, klausa, dan ayat lebih nyata berbanding unit-unit
tersebut. Terdapat enam ciri tautan yang dikelaskan oleh Beaugrande dan
Dressler iaitu,
- Perulangan, iaitu perulangan terus sesuatu linguistik.
- Pengulangan sebahagian, iaitu pengulangan unsur yang sama dengan mengubah golongan unsur linguistik yang telah digunakan sebelumnya.
- Paralelisme, iaitu pengulangan struktur linguistik yang sama tetapi sama dengan unsur linguistik atau ujaran yang lain.
- Parafrasa, iaitu pengulangan isi atau wacana yang sama tetapi diganti dengan unsur yang lain.
- Bentuk, iaitu pro.
- Elipsis, iaitu pengulangan struktur linguistik dan unsur yang sama tetapi menghilang sebahagian daripada ujarannya.
i.
3.1 Transkripsi video lagu
Proses
menganalisis data melalui instrumen rakaman video lagu melibatkan tiga
peringkat iaitu muat turun video daripada laman sesawang, transkripsi
(pengolahan data secara tulisan) dan analisis (perolehan data kuantitatif).
Ujaran lisan yang dimuat turun dari laman sesawang ini perlu ditranskripsikan
ke dalam data tulisan untuk memudahkan kerja-kerja menganalisis data. Pengkaji
akan menganalisis data yang ditranskripsikan berdasarkan pemerhatian dan
pendengaran terhadap video tersebut, proses transkripsi ini melibatkan tiga
langkah. Langkah yang pertama ialah pengkaji menonton seluruh rakaman video
sambil mengkategorikan bahagian-bahagian ujaran yang terdapat di dalam aktiviti
lisan tersebut. Langkah kedua, pengkaji menonton ulangan keseluruhan video
rakaman beberapa kali. Penumpuan diberikan kepada hubungan tautan yang terdapat
dalam video tersebut. Langkah ketiga, hanya sebahagian data transkripsi yang
berkaitan hubungan tautan dalam video tersebut sahaja dipilih untuk dianalisis.
No comments:
Post a Comment